Dik zijn

Ik weeg 168.4 kilo en ben 31 jaar ben ik te dik?

Antwoorden: Dik zijn

Avatar

Ja! Slank kun je dit niet betitelen!
04-08-2015 14:31

Avatar

Oke weet u misschien wat ik dan kan doen!
04-08-2015 22:03

Avatar

Ja en niet zo'n beetje!
Anders en gezonder eten en bewegen:
Lopen, fietsen, trap nemen ipv lift bijvoorbeeld.
16-08-2015 17:58

Avatar

Met 168,4 kilo ben je beslist geen lichtgewicht te noemen en weeg je zwaarder dan de meeste mensen van jou leeftijd. Je leeftijd is overigens niet van belang voor je gewicht. Wat wel meetelt is je lengte en bouw van je lichaam (spiermassa, botgroei ed.)
Grofweg kun je voor je zelf bepalen hoe zwaar je ongeveer zou moeten wegen om op een gezond gewicht te zijn door van je lichaamslengte 1m af te trekken, waarbij de overgebleven lengte dan je ideale gewicht zou zijn. Of je BMI (BodyMassIndex) uitrekenen volgens de volgende formule:
Neem je lichaamslengte en vermenigvuldig dit met zichzelf, neem dan je lichaamsgewicht en deel de uitkomst van de vermenigvuldiging hierdoor. De uitkomst moet dan globaal tussen de 18 en 25 zitten voor een gezond gewicht. Bv: Je weegt 168 en bent 2m 60 lang. Dan volgt hieruit 168/ (2,6 x 2,6) = 24,85 Volgens de BMI ben je dus met jouw gewicht behoorlijk gezond als je langer als 2 m 60 zou zijn. Het is mijn veronderstelling dat je niet zo lang bent en dus zeer waarschijnlijk een overgewicht hebt.
Na deze vaststelling (die je nu voor jezelf kunt doen) is de volgende stap, dat je eraan gaat werken om naar een gezonder gewicht te komen.
Ik raad je aan je hierbij te laten adviseren door een (huis)arts en/ of diŽtiste.
Maar ik kan wel raden wat zo ongeveer hun advies zal zijn nl.:
- alle tussendoortjes zoals: snoep, koek ed. laten staan. (Zeker voor de eerste paar maanden, totdat je gewend bent aan je nieuwe eetpatroon. Daarna kan het geen kwaad bv eens in de maand een keertje te "zondigen". Zolang dit maar niet te vaak gebeurd.)
- minder eten, maar wel gevarieerd en niet meer dan 3 maal op een dag. Gevarieerd eten is belangrijk om alle benodigde vitaminen binnen te krijgen. Verder mag je aan calorieŽn niet meer binnenkrijgen op een dag, dan dat je per dag aan calorieŽn verbruikt. Meer calorieŽn verbruiken dan je binnenkrijgt betekent afvallen. Maar meer calorieŽn binnenkrijgen dan je lichaam nodig heeft betekent dikker worden!
- onderdruk je gevoel van honger door elke keer een glaasje water te drinken. (Water is gezond en bevat geen calorieŽn, dus kun je hiervan net zoveel drinken als je wil zonder dat je hierdoor kan aankomen.) Ter bevordering van de spijsvertering kan het zeker geen kwaad om ook tijdens de maaltijd een glaasje water te drinken.
(een mens kan met gemak anderhalf liter per dag aan vocht drinken)
- ga (meer) sporten of bv iedere dag een wandeling van een half uurtje maken. Dit bevordert je spijsvertering en verbruikt de ingenomen calorieŽn. Op dit gebied zijn er legio mogelijkheden, maar doe dit met beleid en vooral regelmatig.
Tot slot probeer niet krampachtig veel af te vallen in korte tijd, dit breekt de meeste mensen na verloop van tijd op. Maar verander je eetgewoonte en de hoeveelheid lichaamsbeweging die je krijgt naar bovenstaand voorbeeld.
Dik zijn is op zichzelf niet erg zolang je je maar goed voelt; maar is op de lange termijn wel een extra gezondheidsrisico. Bovendien zul je je met een gezonde verhouding eten en beweging ook steeds fijner gaan voelen en meer uithoudingsvermogen gaan krijgen.
M.a.w. langzaam afvallen is gezonder, dan zo heel snel. Dus trek er gerust enkele jaren voor uit om in de buurt van het ideale gewicht te komen. Je bent nog jong, dus normaal gesproken kun je nog gemakkelijk genoeg je lichaam laten wennen aan een nieuwe levensstijl.
Stel je bent zoals de meeste mensen van jou leeftijd ergens in de buurt van de 1m 80 lang.
Volgens de BMI zou je ideale gewicht dan in de buurt van de 81kg moeten liggen (81/ (1,8x1,8)=25 ). Als je in twee jaar tijd zou willen afvallen naar dit gewicht (wat overigens nog erg snel zou zijn ), komt dit grofweg neer op een gewichtsverlies van ongeveer 50 kg in ťťn jaar tijd en 30 kg in het tweede jaar, want in het begin zal je aanmerkelijk sneller afvallen dan na verloop van tijd.
Ik zou je persoonlijk dus aanraden om er pakweg 5 jaar voor uit te trekken en te proberen in het eerste jaar ergens in de buurt van een 35 kg gewichtsverlies uit te komen, 2de jaar 20 kg, 3de jaar 14kg, 4de jaar 8 kg en het 5de jaar het restant van 4 kg
Dit is natuurlijk slechts te realiseren als je uitgaat van een gemiddelde consumptie van 2500 calorieŽn door een man en 2000 calorieŽn door een vrouw per dag. Hier mag je dus kost wat het kost niet bovenuit komen wil je kunnen afvallen.
Ik wens je veel succes hierbij, want dat zul je wel nodig hebben. Al is het alleen maar om het doorzettingsvermogen te hebben, je leven ongetwijfeld vrij drastisch te moeten wijzigen.
Maar bedenk het is alleszins de moeite waard, want uiteindelijk krijg je er ook ontzettend veel voor terug! (meer uithoudingsvermogen, een aanmerkelijk toegenomen kans op een lang en gezond leven, een voldaan gevoel over het bereikte succes, minder moeite met kleding uitzoeken ed.)
20-01-2016 16:39



Email adres (optioneel):

Uw adres zal UITSLUITEND worden gebruikt om u op de hoogte te houden van nieuwe reacties op deze Kwero. U ontvangt GEEN reclame of nieuwsbrief.

Gerelateerd aan Dik zijn